mandag 25. april 2016

Utvelgelsen - The Selection av Kiera Cass

Jeg tok med denne boka under stor tvil. Den ser så sukkersøt ut at jeg tenkte at dette umulig kunne være interessant lesning for meg. Forsiden har mye av skylden for tvilen min, og temaet er også ganske klissent, men jeg likte boka og den var akkurat passe lett og eventyr-aktig lesning en tung og kald aprilsøndag.
Vi befinner oss i en verden hvor folk er strengt delt inn i kaster. Enere og toere er de rike, vellykkede, mens seksere er tjenestefolk og åttere er helt nederst på rangstigen. De nederste kastene er fattige og sultne.
America Singer og familien er femmere. De er underholdere/kunstnere. America er vakker og hun har en stor og farlig hemmelighet. Hun har en kjæreste som hun treffer iblant om natten. Han er under henne i rang og det er helt forbudt for dem å ha et forhold.
Men så skal landets prins, Maxon, velge seg en kone. Hun skal velges blant landets innbyggere og det skal sendes en representant fra hvert distrikt. America blir, ganske mot sin vilje, sendt fra sin by. Hun får oppleve sin første flytur, hun får et rom på slottet med vakre klær og egne kammerpiker og hun bli etter hvert prinsens venn. Men alt er ikke bare glamorøst på slottet, opprørere prøver stadig å komme seg inn og det oppstår farlige situasjoner.
Ja, boka er en klassisk romantisk roman, men den fenger allikevel, - og den er er en bestselger i Amerika.
Jeg vil låne denne

Ingen kommentarer: