mandag 30. mai 2016

En glo i asken av Sabaa Tahir

Elias er en av de beste soldatene på militærakademiet Svarttind. Han har kjempet seg gjennom mange år med trening og et ekstremt brutalt liv. De som forråder Imperiet eller forsøker å rømme, blir pisket til døde. Men Elias har allikevel tenkt å desertere. Så fort han er uteksaminert skal han forsvinne, gjennom en hemmelig tunnel,- langt bort fra Svarttind og den brutale Kommandanten.
Laia tilhører de Lærde,- befolkningen som holdes nede av Militantene. de fryktede Maskene fra Svarttind. Hun bor sammen med broren Darin og besteforeldrene og prøver å overleve. Men en kveld dukker Militantene opp hjemme hos dem. De dreper besteforeldrene og arresterer Darin. Han blir fengslet for landsforræderi. Laia klarer å stikke av, og kontakter Motstandsbevegelsen. De lover å få Darin fri, hvis hun spionerer for dem på Svarttind.
Laia blir sendt som slave til Svarttind, for å tjene den brutale Kommandanten. Kommandanten er beryktet for å torturere tjenerne sine, og få overlever særlig lenge i hennes tjeneste. Men Laia er villig til å risikere livet for å finne ut hva Kommandanten planlegger. Allerede første dag treffer hun Elias, som er Kommandantens sønn. Kan han hjelpe henne å oppnå det hun ønsker?

Dette er første bok i en ny serie. Den er veldig brutal, med mye vold, men samtidig fantastisk spennende. Jeg leste den ut i ett strekk fordi jeg ikke klarte å legge den fra meg. Det er en slags blanding av fantasy og dystopi som fungerer veldig godt. Og jeg er veldig spent på hva som vil skje videre!

Jeg vil lese denne

Ingen kommentarer: